Trafik kazaları sıfıra indi, o ülke bunu nasıl başardı?

Çevre yerleşimleriyle 1,5 milyon kişinin yaşadığı Finlandiya’nın başkenti Helsinki’de son bir yıldır trafik kazalarıyla ilgili tek bir ölüm bile kaydedilmediği açıklandı. AB ülkelerinde trafik kazaları azalıyor olsa da yine de 2024 yılı kayıtları yüzde 3 ölümü gösteriyor. 2023 yılında, AB şehirlerinde meydana gelen trafik kazalarında toplam 7 bin 807 kişi hayatını kaybetti. Geçen yıl Berlin’de meydana gelen trafik kazalarında 55, son on iki ayda Brüksel bölgesinde 9 kişi öldü. Yunanistan’da 531 trafik kazasında 11 kişi hayatını kaybetti. Bu çoğu kentin en büyük sorunlarından biri, peki Helsinki bunu nasıl başardı, Türkiye’de kazalar nasıl önlenebilir?

Konuyla ilgili konuşan Helsinki Belediyesi’nin Kentsel Çevre Dairesi’nde trafik mühendisi olarak çalışan Ronni Utriänen, bu başarının “birçok faktöre bağlı olduğunu ancak hız sınırlarının en önemlilerinden biri olduğunu” söyledi. Bir aracın çarpma hızının saatte 40 kilometreden 30 kilometreye düşürülmesiyle yayaların ölme riskinin yarı yarıya azaldığını gösteren verilere dayanan belediye yönetimi, çoğu yerleşim yerinde ve şehir merkezinde hız alt sınırını (30 km/h) olarak uygulamaya koydu.

 İstatistiklere göre, 2003 ile 2023 yılları arasında Helsinki’deki trafik kazası sayısı 727’den 14’e düştü. 

SADECE 14 KAZA

Yeni sınırlar, 70 yeni hız kamerasının kurulması ve trafik kazalarından kaynaklanan yaralanma ve ölümleri sıfıra indirmeyi hedefleyen ulusal “Vizyon Sıfır” politikasına dayalı bir denetim stratejisiyle uygulandı. Finlandiya’nın ulusal yol güvenliği kurumu Liikenneturva’nın verilerine göre, Helsinki’deki trafik ölümleri o zamandan beri istikrarlı bir şekilde azalıyor. Helsinki’de 2019 yılında hiçbir yaya veya bisikletli araç çarpışmasında hayatını kaybetmedi. Bu mucize son beş yıldır tekrarlanıyor. Utriänen, iyileştirmelerin “araba kullanımını azaltmaya ve bununla birlikte ciddi kazaları azaltmaya” yardımcı olduğunu söyledi.

AVRUPA SEVİYESİNDE DENETİM

Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı (TTKÖD) Salih Onur Orhon, trafik kazalarını engellemek için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:

“Ağır taşıtların hız sınırlayıcıları devreye alınmalı, takograf sabunlaması önlenmeli, radar ölçümlerinde yüzde 10 tolerans kalkmalı, otoyollarda EDS ile şerit ve hız denetimleri artırılmalı, araç muayeneleri AB seviyesinde olmalı, araç muayenesi kusurlar tablosu yayınlanmalı, kent içi 30 km/h hız sınırı yaygınlaşmalı, yaya geçitlerinde yaya hakları korunmalıdır.”

Trafik kazaları sıfıra indi, o ülke bunu nasıl başardı? - Resim : 2 Uzmanlar, trafik kazalarının nasıl azaltabileceğini anlattı.

HIZ SINIRI DÜŞÜRÜLMELİ

TTKÖD genel başkan yardımcısı, Makina Yüksek Mühendisi ve Trafik Güvenliği Uzmanı Alpay Lök, Helsinki’nin sıfır kaza başarısının kent içinde hız sınırının 30 km/h olmasına bağladı. Lök, “Yolların yarısından fazlasında hız sınırı artık 30 km/s ile sınırlandırılmış durumda; 50 yıl önce hız sınırı 50 km/s idi. Trafik kurallarının sıkı bir şekilde uygulanması da önemli. Toplu taşıma ağları iyi ve bu da araç trafiğini azaltıyor.  Çocukların, bisikletlilerin ve yayaların güvenliğine özel önem veriliyor. Daha fazla yaya geçidi, güvenli bisiklet yolları ve okullarda daha iyi trafik eğitimi veriliyor. Helsinki örneği, Vizyon Sıfır’ın gerçekçi olduğunu gösteriyor” şeklinde konuştu. 

[email protected]

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu