Kamu Denetçiliği Kurumundan MEB’e “Proje Okulları” Uyarısı: Atamalara Nesnel ve Ölçülebilir Kriter Getirilmeli

Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK), Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumlarına yapılan öğretmen atamaları ve görev süresi uzatmalarına ilişkin önemli bir karar aldı. 03.09. 2025 tarih ve 2025/10554-S.25.15179 sayılı kararında, öğretmen atama sürecinde nesnel ve ölçülebilir kriterlerin bulunmadığını tespit eden KDK, MEB’e mevzuat değişikliği yapma yönünde resmî tavsiye gönderdi.
Başvuruda bulunan bir öğretmen, proje okulunda görev süresi dolduktan sonra yeniden görevlendirme veya farklı bir proje okuluna atanma talebinin reddedildiğini, aynı okulda görev yapan bazı öğretmenlerin hiçbir açıklama yapılmadan göreve devam ettiğini belirtti. Başvuru sahibi, sürecin eşitlik, liyakat ve şeffaflık ilkelerine aykırı olduğunu savundu.
“SÜREÇTE KRİTER YOK, TAKDİR YETKİSİ KEYFİ KULLANILIYOR”
KDK incelemesinde, mevcut yönetmeliğin yalnızca genel şartlar içerdiğini ve atama kriterlerinin belirsiz olduğunu tespit etti. Kararda şu ifadeler dikkat çekti:
“Öğretmenlerin görev süresinin uzatılması ve yeni görevlendirmelerde somut ve denetlenebilir kriterlere yer verilmemiştir. Bu durum idarenin takdir yetkisinin keyfi kullanımına yol açmaktadır.”
Kararda ayrıca, idarenin işlem gerekçelerini açıklama yükümlülüğüne de vurgu yapıldı. Başvuran öğretmenin talebinin reddine ilişkin herhangi bir gerekçeye yer verilmediği belirtilerek, bunun hukuki güvenlik ilkesini zedelediği ifade edildi.
KISMEN RET, KISMEN KABUL KARARI
KDK, başvuruyu kısmen kabul etti. Öğretmenin yeniden atanma talebi reddedilirken, uygulamada liyakat eksikliği tespiti yapıldı. Kararda şu hükümlere yer verildi:
Başvuranın atama talebinin reddine,
MEB’e yönetmelik değişikliği tavsiyesine,
Öğretmen atamalarında nesnel ve ölçülebilir kriterlerin belirlenmesine,
Karar doğrultusunda yapılacak işlemlerin 30 gün içinde KDK’ya bildirilmesine karar verildi.
2024 TARİHLİ KARARLA DA UYUM
KDK aynı konuda daha önce de 08.08.2024 tarih ve 2024/8272-S.24.12954 sayılı karar ile MEB’e benzer içerikte tavsiyede bulunmuştu. Bu kararda da, proje okullarına öğretmen seçiminde liyakat ve yetkinlik esaslı kriterlerin zorunlu olduğu vurgulanmıştı.
ÖRNEK KRİTERLER ÖNERİLDİ
KDK kararında ayrıca proje okulları için örnek değerlendirme kriterleri de önerildi. Buna göre öğretmen seçiminde puanlama sistemine dayalı şu kriterler değerlendirilebilir:
Eğitim alanında alınan ödüller ve başarı belgeleri
Hizmet puanı ve disiplin durumu
Yüksek lisans/doktora gibi akademik çalışmalar
Bilimsel, kültürel ve sosyal projelere katılım
TEKNOFEST, TÜBİTAK, Erasmus, eTwinning projeleri
Öğrenci başarısı (LGS, YKS, PISA vb.)
Patent, makale, dijital içerik ve eğitim materyali geliştirme
Ulusal/uluslararası yarışmalarda derece
Bu karar, proje okulları atama sisteminde köklü bir değişimin işareti olarak değerlendiriliyor. Öğretmenler ise atamalarda liyakat ve adalet beklentisinin resmî olarak kayda geçtiğini belirtiyor.
(Memur Postası)