Tüketiciler, haklarını bilmiyor, fişte her yazan ödenmeli mi?

Türkiye’de, restoranlarda kuver ve servis ücretlerinin eklenmesinin ardından son günlerde ise şarj ücreti talep edilmesi gündem oldu. Kuver ve servis ücretleri sözleşmelerde belirtilse de yasal olmadığı yönünde değerlendirmeler yapıldığı da biliniyor. Son olarak İstanbul Kadıköy’de de bir restoranın 45 TL şarj ücreti istemesi tepki çekti. Bir telefonun şarjının tam dolması için 1 kilovatsaate ihtiyaç var ve bunun maddi karşılığı ise ortalama 5-6 TL. Dolayısıyla istenen ücret, fahiş olarak değerlendiriliyor. Tüketici Kanunu da bu tarz ücretlerin görünecek şekilde açıkça belirtilmiş olması gerektiğinin altını çiziyor.  Öte yandan geçtiğimiz günlerde, Almanya’dan İstanbul’a Fenerbahçe maçını izlemek için gelen 4 turist Beyoğlu’ndaki bir balık restoranında 59 bin lira hesap ödemesi de gündem oldu. Bakanlık yetkilileri fiyat listeleri ve ödenen tutarlar arasında aykırılık tespit ederken, işletme yetkilileri ise hesaplarında sorun olmadığını gramajların yüksek olduğunu belirterek kendilerini savundu.

Uzmanlar, fişte her yazılanın ödenmemesi gerektiğini tüketicilerin haklarını aramaları gerektiğini söylüyor. 

AÇIK ŞEKİLDE YAZMALI

Konuya ilişkin Haberglobal’e konuşan Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili Avukat İbrahim Güllü, “Restoran ve kafelerdeki servis, masa, küver gibi adisyona yansıtan hukuksuz uygulamalara şimdi de şarj ücreti eklendi. Restoranların şarj ücreti istemesi hukuka aykırıdır. Bir telefon şarjı kaç kuruş elektrik harcar ki faturaya yansıtılıyor? Bu uygulama hukuki değil. Fiyat etiketi gereği istenilecek kalemlerin menüde girişte gösterilmesi gerektiği yani tüketicinin bilgilendirilmesi amacıyla getirilmiştir. Yoksa işletmenin yazdığı her şeyi talep hakkı olacaktır anlamı taşımaz. Kaldı ki tabelada yada şarj makinesinde ücret ödeneceği yazılmadıysa zaten alınamayacaktır. Diyelim ki şarj ücreti alınacağı yazıldı, peki birim fiyatı nedir, kim nasıl tespit edilecektir bu da belli değildir” dedi.

Tüketiciler, haklarını bilmiyor, fişte her yazan ödenmeli mi? - Resim : 2
Görüştüğümüz esnaflar, şarj ücretinin hesaba eklenmesinin esnaflık anlayışına uymadığı konusunda hemfikir.

TÜKETİCİ NE YAPMALI?

Peki, şarj bedeli ödeyen tüketici ne yapmalı? Güllü, bu soruyu da şöyle yanıtladı:

“Şarj bedeli ödeyen tüketici ödemeye ilişkin fiş  ile Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurup şarj bedeli ücretinin iadesini talep edebilir. İşletmenin faaliyet konusu ile şarj etme arasında illiyet bağı da bulunmamaktadır. Faaliyet alanı dışında bir işletmenin hizmet vermesi düşünülemez.
Şarj ücreti alınması gibi uygulamalar işletmelerin müşteri kaybına yol açabilir ve itibarını  zedeleyebilir. Tüketici bu tür işletmelere tepki gösterecek ve bir daha da o işletmeye gitmeyecektir. İşletmenin adının haksız kazanç sağlayıcı uygulamalar anılması o işletmenin kapanmasına kadar varacak etkilere sahip olacaktır. Müşteri çekmek için yapılması gereken uygulamanın müşteriye kaybetme nedeni olması o işletme için kötü yöneticilik uygulaması olacaktır.”

“ESNAFLIK ANLAYIŞINA SIĞMAZ”

İstanbul Kadıköy’de bir kafe işleten Başar Aksoy da mekanında alkollü, alkolsüz çok sayıda içecek olduğunu belirterek, “Müşterilerden bugüne kadar servis ücreti ya da şarj ücreti istemedik. Bizim semtimizde istendiği için esnaflar olarak şaşkınız. Dileyen telefonunu şarj edebilir zaten çoğu masanın altında şarj etme yerleri var. Bu durum esnaflık anlayışına sığmaz zaten müşterilerimizin çoğu öğrenci, böyle ek hesap istemeye utanırız” diye konuştu.

[email protected]

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu