Motosiklet Kazalarında Artış: Güvenlik Ekipmanları Sorunu
Türkiye'de motosiklet kazalarında 2024 yılında 1.584 kişi hayatını kaybetti. Güvenlik ekipmanlarının yüksek maliyeti, sürücülerin koruyucu önlem almasını engelliyor.
motosiklet kazaları
Türkiye’de motorlu taşıt sayısı 31,3 milyona ulaşırken, bu taşıtların 6,3 milyonunu motosikletler oluşturuyor. 2024 yılında motosiklet kazalarında bin 584 kişi hayatını kaybetti. Bu sayı, neredeyse her gün 4 motorcuya denk geliyor. Kazaların üçte ikisinde kusurun motosiklet sürücülerine ait olduğu belirtiliyor. Motosiklet kazalarının önlenmesi amacıyla sivil toplum kuruluşları farkındalık çalışmaları yürütüyor.
Trafikte Haklarım Derneği Kurucu Başkanı Yasemin Usta, 2024 yılında incinebilir yol kullanıcıları arasında 2 bin 680 kişinin hayatını kaybettiğini, 162 bin 295 kişinin ise yaralandığını ifade etti. Bu grubun toplam trafik kazası ölümlerinin yüzde 42,2’sini, yaralanmaların ise yüzde 42,1’ini oluşturduğunu belirtti.
Usta, Karadeniz, Ege ve Akdeniz bölgelerinde yaptığı gözlemler sonucunda birçok motosiklet sürücüsünün kask takmadığını ve bunun nedeninin genellikle hava sıcaklığı olduğunu aktardı. Hatay’da dikkat çeken bir durum ise, koruyuculuğu olmayan inşaat baretlerinin kask yerine kullanılması oldu. Usta, mahalle aralarında tehlikeli sürüş yapan ve kaldırımda ters yönde giden motosiklet sürücülerinin diğer bireylerin hayatını riske attığını vurguladı.
AYMOF Başkanı Emre Berkil, motosiklet sürücülerinin çoğunun koruyucu ekipmanları kullanmadığını belirtti. Görüştükleri kullanıcıların ekipmanların yüksek maliyetinden şikayetçi olduklarını ifade etti. Tam donanımlı bir ekipman setinin fiyatının 70 bin ila 130 bin TL arasında değiştiği bildirildi.
Motosiklet güvenlik ekipmanlarındaki fiyat artışlarının yüksek vergi oranlarından kaynaklandığı ifade ediliyor. Motosiklet ekipmanları satan mağaza sahibi Cengiz Güngör, yerli üretim kaskın neredeyse yok denecek kadar az olduğunu ve ürünlerin çoğunun ithal edildiğini belirtti. İthalat sürecinde oluşan ek maliyetlerin yüzde 62-78 arasında değiştiği kaydedildi.
Berkil, piyasada merdiven altı üretimlerin ucuz ama güvensiz ürünlerle dolu olduğunu vurguladı. Ucuz ekipmanların güvenlik sağlamadığını, aksine hayatı tehlikeye attığını ifade etti.
MOSEF Başkanı Murat Tomris, koruyucu motosiklet ekipmanlarının dar gelirli sürücüler için ulaşılmaz hale geldiğini belirtti. Yüksek fiyatlar nedeniyle birçok kişinin temel ekipmanlara erişemediğini ifade eden Tomris, motosiklet ekipmanları için özel vergi indirimi uygulanması gerektiğini, merdiven altı üretimle mücadele için denetimlerin artırılması gerektiğini ve yerli üretimin teşvik edilmesi gerektiğini önerdi.
İlgili Haberler: Hyundai INSTER Dynamic Paketi Türkiye’de Satışa Sunuldu · Optik İllüzyon: Farklı Demliği Bulma Zeka Testi