Neden pazar payı liderliği aşağıya çekilmek istenir?..

Geçtiğimiz hafta ODMD tarafından Temmuz ayı sonuşları açıklandı. Hepimiz yani eli kalem tıtan hemen hemen tüm gazeteciler rakamlara bakarak pazarı yorumladık. Şu az satmış dedik, şu marka sürpriz yapmış dedik. Ama çoğumuzun baz aldığı tek gerçek rakamlardı. Rakamlara bakarak yazdık çizdik. Ancak gördük ki; bazı arkadaşlar rakamlara ve pazar payına bakarak bile bel altından vurmaya çalışmışlar. Örneğin Renault’nun satışlarına ve pazar payına bakarak; Bu satışların “Pazarlama bütçeleriyle öne çıkarılan yeni modellerden” olmadığını söylemek art niyetli bir bakış açısı ve haddini aşmak diye de yorumlanabilir. En azından doğru değil. Daha açık bir söylemle bir otomotiv gazetecisinin satış rakamlarına bakarak yapacağı analiz bu olmamalı. Renault’nun bir kaç yıldır istikrarla sürdürdüğü iletişim gücü, ezber dışı pazarlama faaliyetlerine bakarak, üstine de pazar payı liderliğinde bile markanın başarısını aşağıya çekmek kimin işine yarıyor anlaşılır gibi değil. İletişim, pazarlama ve ardından gelen pazar payı başarısı bir otomotiv gazetecisini neden bu kadar rahatsız eder? Bu tarz maksatlı, art niyetli ve sahibinin sesi yorumlar okur tarafından da, sektör tarafından da ciddiye alınmıyor. Bu yorumlara bakarak milletin güldüğünü ama neresinden güldüğünü tahmin etmek çok zor değil. Bazı markaları kayıtsız şartsız savunurken, oların sözcülüğünü yaparken; bazı markaları da başarısına rağmen aşağıya çekmek nasıl bir kötülüğün sonucu olabilir ki? Bakın futboldan bir örnek vereyim. Bu; “Osimhen olmasaydı Galatasaray Şampiyon olamazdı” demeye benziyor. Osimhen, GS oyuncusu ve 11 futbolcudan biri. Başarıda bir tık daha öne çıkabilir ama diğer tüm kadronun başarısını yok sayamazsınız… Buradan çıkışla bu tabloya Renault’un tüm modellerine ve satışlarına “pazarlama başarısı” olarak bakmak daha doğrusu. Her ne olursa olsun haksızlık yapmak doğru bir davranış değil. Tabi bu kötüğü yaparken, kimlerin ekmeğine yağ sürüldüğüne de bakmak lazım. Kimleri sevindirdi, kimlerden “ne güzel geçirmişsin” övgüsü aldı? Neyse, yine herkesin rahatsız olduğu ve her bir yerde konuştuğu konuyu ben de bu satırlarda dile getirmek istedim.
Şimdi gelelim, gerçek rakamlardan yola çıkarak daha gerçekçi yorumlara…
İşte rakamlar ve rakamların gerçek dili.
2025’in ilk 7 ayında en çok otomobil satan marka Renault oldu. Bu liderlikte en büyük pay Bursa’da üretilen yerli Clio ve Megane modelleriyle gerçekleşti….
İşte rakamların gerçek dili…
7 ayda en çok satılan modeller:
Renault Clio: 27.283
Fiat Egea Sedan: 24.536
Renault Megane: 23.743
BYD Seal U: 21.181
Togg T10X: 19.821
*
Renault hem Temmuz, hem 7 ayda lider… Otomobil satışları temmuzda %14,71, 7 ay sonunda %6,68 artarken; Temmuzda Renault lider, Fiat ikinci, VW 3.sırada.
7 ay sonunda Renault zirvedeki yerini koruyor…
Temmuz’da en çok satılan modeller:
Renault Megane5.276
Tesla Model Y4.706
Fiat Egea Sedan4.105
Renault Clio3.136
BYD Seal U2.889
*
Toplam otomotiv pazarına (Otomobil+hafif ticari araç) Renault’un otomobilde olduğu gibi lider, Fiat’ın ikinci, Ford’un üçüncü sırada