Yasaklanan Bir Kampanya Üzerinden, Moda Endüstrisindeki Beden Algısı Yeniden Tartışmaya Açıldı

İspanyol moda markası Zara’nın son reklam kampanyası, modellerin “sağlıksız derecede zayıf” göründüğü gerekçesiyle İngiltere Reklam Standartları Kurumu (ASA) tarafından yasaklandı. Karar, moda endüstrisinin toplumsal cinsiyetle iç içe geçmiş beden algısı krizini sadece yüzeysel olarak ele aldığına dair tartışmaları yeniden alevlendirdi.

ASA’nın kararına göre, kampanya fotoğraflarındaki sert ışık kullanımı ve styling tercihleri, aşırı zayıf görünümü desteklediği gerekçesiyle “sorumluluk dışı”. Zara, yaptığı açıklamada; modellerin tıbben sağlıklı olduklarına dair sertifikalarının olduğunu ve görsellerde yalnızca “hafif ışık ve renk düzenlemeleri” yapıldığını belirtti.

Zara

Moda endüstrisinin yıllardır kadın bedenini gerçeklikten uzak tek tip kalıplara sığdırarak, değer biçimini bu kalıplar üzerinden ürettiği bir gerçek. Küçük bedenin “ideal” kabul edildiği sektörde, gerçeklikten uzak bu bedenler tüketiciler için ister istemez birer arzu nesnesine dönüşüyor.

Zara

Son yıllarda medya ve moda dünyası daha kapsayıcı beden politikalarına doğru adımlar atmaya çalışsa da, belli ki bu çaba yüzeysel kalıyor. Reklamlarda yer alan modellerin sağlıklı olduklarını belgelemeleri, sektörün gerçek sorumluluğu almaktan kaçtığının da bir işareti. Esas mesele, bedenlerin çeşitliliğinin kabulü ve bu çeşitliliğin reklam kampanyalarında, vitrinlerde ve podyumlarda görünür kılınması. Hiç şüphesiz, değişim sadece modellerin sağlıklı olduğunu belgelemekle değil, beden politikalarında adil, kapsayıcı ve özgürleştirici yaklaşımlar benimsendikçe gerçekleşecek.

Başa dön tuşu
Haber Kaygı